elitcykelsverige.se

Test av Velocite SynRecensioner

Posted by Kari Hästö 2016-09-18 07:10:24

Har väl kommit i kontakt med Velocite förut då jag hade mail konversation med Victor Major angående deras kolfiberfälgar anpassade för tubeless däck. Alltid gillat tekniken och resonemanget med deras produkter.
Som sagt så fick jag prova Velocite Syn under en vecka. Storleken på hojjen är L och den kom med Alter 44mm djupa fälgar. Allt i mattsvart förutom texten som är vit. Gruppsettet som sitter på är Campagnolo Chorus.

I går var förstadagen efter mitt misslyckade VR försök ut. Kroppen orkade inte före de. Så tanken var att ta det lugnt, hålla pulsen runt 140 med 2 snabba ryck. Lugn tempo till Sigtuna, ta lite bilder och sen ut mot Märsta igen. Cykeln är lätt och lyder mina kommandon bra. Ingen nervositet alls i styrningen. Fick lite medvind så jag satte på lite mer fart. Ner i bockarna och med en hastighet runt 45 kändes cykeln hur stabil som helst. Väldigt bekvämt faktiskt även om sadeln inte riktigt passar min röv. Sen lite lugnare igen och försöker hålla pulsen ner i 140. Inga oroligheter i kantvind heller och lätt att rätta till när det kom någon vindpust. Precis före jag kommer hem har jag en backe som jag alltid klämmer det sista ur mig. Lugnt in, växla på och sen ge järnet. Tar ca 20sec att komma upp och effekten går snabbt upp till 1000W för att sen sjunka ner till 878W när jag kommer upp till topp. Cykeln svarade mycket fint och jag kunde känna att det jag lade ner i pedalerna kom ut i marken också. Hade tänkt köra ikväll men allt annat har satt stopp för de. Kommer att köra intervaller/backträning i helgen så det ska bli kul att se hur den klarar av 50+ km/h samt lite klättring. Det ända jag kan påpeka på är att flaskhållaren är lite för tight, i alla fall för de Camelback flaskor jag använder.

Under intervall träningarna (6st 40/20, dvs 40 sekunder på ca 140% FTP 20 sekunder vila), så märkte man hur bra effekten går ner i asfalten i stället för att vrida på ramen. Maxspurt, där man köra så hårt man kan i 30sekunder, svarade också otroligt bra. På långdistansrundan upplevde jag cykeln som bekväm och hade inte ont någonstans.

Är du i tankarna på att köpa ny hoj kan jag starkt rekommendera Velocite. Skulle också vara kul med lite färger på cykeln även om det inte har något med prestation på cykeln att göra, men skulle definitivt öka blingvärdet. Personligen så föredrar jag ett elektronisk gruppset, och både Campa/Shimano/SRAM har ju detta. Om du vill, kan du också köpa ramen och plocka ihop själv resten fick jag höra.



NYHETSuomy hjälmar

Posted by Michael Hällzon 2016-09-08 14:13:08

Blog imageVill bara visa upp en ny hjälm på marknaden i Sverige. Som företag nummer 2 tar vi på Elitcykel Sverige in denna superlätta skönhet. Tillval till denna så finns insektsnät, regnskydd i form av en tunn lätt transparent plastkåpa samt en GPS-tracker (NFC Medical information) Det innebär att om du kör av eller är med om en singelolycka så skickas ett sms till inlagt nummer om din position.

Jag personligen kan inte se några nackdelar med det och att priset ligger på strax över två tusen kr är ju en förhållande vis billig penning med tanke på de olyckor man som singelcyklist kan råka ut för.



Tävlingar/cykelloppCykelhistorier/resor

Posted by Joakim Ramqvist Hallin 2016-09-08 10:42:03

Hej! Valde att ställa upp i både Roslagshösten, med start och mål i Uppl Väsby, distans ca 135 km respektive Vikingarundan nu i helgen med start och mål i G:la Uppsala, (ca 1 mil norr om Uppsala) distans ca 140 km nu i helgen. Arrangörer Fredrikshof's CK resp Uppsala CK, två mkt välskötta och anrika föreningar. STOR vän av natur som jag är och tycker så mkt om, särskilt dessa två i härlig Roslagsmiljö samt Vikinga och Vendeltida trakter gjorde mitt val av just dessa två lopp enkelt, därav min medverkan i nämnda tävl. Att få träffa "gamla" cykelkompisar var också en fördel, gammal Uppsalabo som jag är. Roligt och skoj var det med alla positiva kommentarer och frågor när dem lade märke till "Syn" modellen, ngr ville provcykla på plats, ;-). Val av cykel, också det viktigt och allt viktigare ju mer intr du blir. varför inte köra m ett av dem bättre märkena då på marknaden, i Velocite och Velocitebikes? Bättre cykel/cyklar har jag ej kört sådana distanser med tid och då har jag provat en hel del märken. Det som urskiljer och gör Velocite, modell "Helios" (cyklade med den på Roslagshösten) men i synnerhet "Syn modellen" är dess helt problemfria kvalité komponenter, tänker här mest på styre, hjul, ram och växelsystem samt den otroligt proffsiga och servicevänliga agent i Elitcykelsverige, där just den servicen är svår att konkurrera med och finna ngn annan stans. Mitt cykelval här hade inga konkurrenter kan jag här tillägga! Synens styvhet med utmärkta, snabba och kvicka hjul samt växelsystemet gjorde Vikingarundan till en njutning, snittade dryga 38 km/h vilket är rekord för mig under ett så långt lopp. Tänk på att jag cyklade själv 3-4 mil samt med mot och sidvind för att inte tala om regnet 3/4 av loppet. Här kan jag tacka Velocite och SYN modellen definitivt, helt klart. Kan lägga till att jag sov 2 h innan start och startade utan frukost, den konsumerades på cykeln. Den lätta sadeln (112 gr), växelsystemet och det aerodynamiska styret för att bara nämna ngr av dem topp komponenter i världsklass min "springare" utrustats med, fungerade klanderfritt vilket jag återigen vill framföra,som en maskin vilket vi cyklister eftersträvar och önskar när vi väljer val av våra racercyklar. Här kan jag mkt starkt rek att du tar kontakt m Elitcykelsverige för en fri provvecka ell hur Ni kommer överrens, bara en sådan sak, vilken fysisk but kan erbj den servicen? Sedan dess kringprodukter med allt ifrån hjälmar och rengörings/olje produkter gör valet ännu lättare. Deras passande cykelkläder är jag också mer än nöjd med. Rek dig att ta en titt på www.elitcykelsverige.se för närmare presentation av cyklar, komponenter och tillbehör som där erbjuds! Att priserna också är lägre än motsvarande topp kvalité cyklar ute på marknaden är ytterligare en bidragande orsak, för att inte tala om den goda servicen vilket gjorde mitt cykelval här lätt och att jag kan rek Velocite vidare, relationsmarknadsföring när den är som bäst vi talar, ("jag nöjd, du nöjd" jag anv, du anv"). Avslutar med orden, TACK FÖR BÄSTA CYKELN PÅ MARKNADEN, DEN GODA SERVICEN SAMT DET PROFFESSIONELLA BEMÖTANDET, www.elitcykelsverige.se Kommer nu m entusiasm och glädje rek butiken och sidan med cyklarna till samtliga jag känner som har ett liknande intresse härom liksom Ni och jag..

RecensionRecensioner

Posted by Michael Hällzon 2016-09-02 13:51:50

Jag kopierar in en recension från facebooksidan Elitcykel Sverige....

För el. fullständigt namn : Tobias Palmberg

Typ av cyklist : Nybörjare med vinnarskallle. Började med landsväg i april 2015, men har åkt ett flertal motionslopp, varit på träningsläger i Spanien och är redan inbiten 'nörd'.

Ålder : 42

Ergonomisk inställning : Ja

Min upplevelse med Velocite Syn: Först när jag hämtade cykeln så var min första tanke 'jädrar vad snygg cykeln är!' Detta har jag under min testperiod fått höra flertalet gånger av andra cyklister, så att den är rent estetiskt stilfull är det ingen tvekan om.
När jag lyfte upp cykeln så kändes den något tyngre än den cykeln jag cyklar med privat. Troligtvis pga skivbromsarna. Detta är dock inte något som jag känt påverkat mina cykelturer alls negativt. Första turen var en lugn 'känna-på tur' där jag ville bekanta mig med växlarna, hur ramen känns osv.
Andra turen blev mer av ett riktigt träningspass. Det var slätmark, vissa backar, tog några spurter osv.
De efterföljande passen gick i samma anda, dvs försökte få in alla element för att testa cykeln ordentligt.
Vi börjar med det jag inte riktigt kom överrens med cykeln om. Växlarna är mekaniska Campa Chorus. Jag kommer från Shimano di2 (elektroniska) och här fick man ju 'ta i' lite mer vid växlingen, där elektroniska mer är som touchknappar. Men detta är bara en vanesak och har egentligen inget med själva cykeln att göra. Växlarna var dock precisa, så inga problem där.
Det andra var att skivbromsen fram gnisslande vid inbromsning. Detta är säkert åtgärdat med lite inställningar, så inga problem där heller egentligen.

Det positiva; ja vad ska man säga...det är en cykel som pushar dig fram, och i motlut så trycker den dig uppför. Ramen är otroligt styv, så när man står och kämpar sig uppför backen så vill Syn bara ta dig upp, upp vid varje pedaltramp, istället för många andra cyklar där cykeln kränger mer vänster-upp, höger-upp osv. I utförskörningen så fick jag nästan gåshud. Kändes som att jag kunde ligga i mycket högre hastighet vid utförs-svängningar, likt en motorcykel där man lägger ner knät i backen. Otroligt skön utför där det svänger, här känns cykeln verkligen stabil!
Sadeln; blev tveksam först eftersom den är helt ostoppad. Men den var riktigt skön! Inga problem alls att ta turer på dryga 80km (vilket var den längsta turen jag han med).
Sedan som jag redan nämnt, utseendet. Fick höra många som sa att cykeln är otroligt snygg, både när jag cyklade + de kommentarer jag fått på de bilder jag lagt ut.

Summarum: En otroligt snygg cykel med en ram som är riktigt styv som gör åkningen till ren njutning både på planmark, uppför och utför. Lägg till elektroniska växlar (en smak/vanesak iof) så är det top-of-the-art!

VingelvägenCykelhistorier/resor

Posted by Michael Hällzon 2016-09-01 21:16:17

Jag tror jag har kommit på hur jag ska få bilister att hålla ut. Förutsatt att jag hör att de kommer (oftast svårt i mina otroligt höga farter) så slår jag på en liten vingling. Förhoppningsvis ser bilisten det och håller ut automatiskt, just för att jag är en sådan ostadig cyklist. Vem vill ha ett liv på sitt samvete?.... I värsta fall blir det fingret! Synpunkter på det?